English

Zoeken

Praktijkverhaal van Rens


Week 17

De gerst wordt ‘s maandags vanuit de silo in Chateau Landon met twee, op en neer rijdende, camions naar de laadplaats gereden. Daar deponeren ze het op een lopende band, waarmee het in de Picaro uitgestrooid wordt. Het is flink zweten om alle gerst goed over het ruimoppervlak te verspreiden, maar uiteindelijk past er (deze keer) wél 250 ton in. Na belading varen we door tot Nemours, waar we – ondanks de stromende regen – een “tóch nog 5-meter kanalen in deze stageperiode + bedankt!” etentje doen.

Dinsdagmiddag zijn we het kanaaltje alweer uit. Het was kort, maar zeker krachtig! Nu we weer op diep vaarwater zitten, kan het schip ook geboend worden. In het Canal du Loing had dat door de hoge bodem weinig nut; dan spuit je meer modder dan water op het schip! De rest van de Seine- en Oisedagen worden gevuld met het afmaken van het schoolverslag, en de bijbehorende technische onderzoeken.

Donderdag varen we van Isle-Adam naar Campagne, aan het Canal du Nord. Als ik ’s avonds rond 22:00 buiten een rondje loop is de zon nèt onder, kleurt de lucht roze, is het windstil, warm en nevelig. Met het uitzicht over een uitgestorven Frans landschap. Wauw, wat een land! Het is een mooi moment, dat me bij zal blijven als het einde van een evenzo mooie periode, de matrozenstage, die er nu – na 546 sluizen en zo’n 3000 foto’s – echt bijna opzit. Zondag, in Kortrijk, zal ik afstappen.

Het was mooi varen, gezellig en bovenal ontzettend leerzaam...

<- Terug naar het overzicht                      -> Week 18

Actueel


Innovaties Duurzame Binnenvaart-regeling opengesteld
Donderdag 6 juni 2019 - Heeft u een goed idee dat kan bijdragen aan de verduurzaming van de binnenvaart? Binnen de subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart stelt het ministerie van Infrastructuur en Milieu geld ter beschikking voor innovatieve en duurzame projecten. In totaal is 1.000.000 euro beschikbaar met een maximumbedrag van 250.000 euro per projectaanvraag.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >