English

Zoeken

Praktijkverhaal van Rens


Week 12

Maandagochtend, het werk begint weer. Henny rijdt vroeg weg om de oudste naar het internaat te brengen. Janarie, zoon(tje) en ik varen naar Pontoise. De 2e paasdag en het lekkere weer maken dat het flink druk is langs de oevers in Parijs. Wat een verschil met Parijs by night!

De dag erop is Pasen voorbij, dus wordt er weer geladen in Frankrijk. Zo ook in Pontoise. Bijna midden in het stadje staat om 08:00 staat de eerste vrachtwagen klaar om zijn mais in ons ruim te storten. Er is maar één vrachtwagen beschikbaar, dus hij zal negen keer tussen silo (net buiten de stad) en schip moeten rijden. Het is een goed leermoment want de laatste twee vrachtwagenlozingen komen altijd nèt op de verkeerde plek terecht. Ook vandaag, dus dat wordt scheppen! We varen ’s avonds nog tot Creil, Daar aangekomen is het schip weer schoongespoten, dat hoort er ook bij, na het laden.. zéker bij mais ;-)

De werkzaamheden gaan de volgende dag gewoon door, maar dan in het herft: boenen, borstelen, meniën.. En s’avonds, tijdens een spookachtig onweer, veel schrijven voor deze weblog.

Het Canal du Nord is nog steeds gesloten, dus we gaan weer via Saint-Quentin. Net na de tunnel kruisen we de Picaro. Een mooi moment om weer bij mijn eigenlijke stageschip aan boord te stappen. De Picaro heeft in Rotterdam rollen staal geladen voor Bonneuil aan de Marne. Dat betekent nogmaals door de tunnel en nogmaals (2x) door Parijs.. Niet slecht uitgekiend!

We liggen zaterdag al vroeg voor de tunnel. Mooi de tijd dus om de tegenliggende sleep (‘Rame’ genaamd) te fotograferen. Het had slechter gekund: er hangen negen schepen achter de toueur. Om 11:00 vetrekken wij, met maar één lege buurman achter. Dat had dan weer wel wat beter gekund. Och, misschien op de terugweg weer, dan is het Canal du Nord hoogstwaarschijnlijk nog steeds gesloten.

   

   In de tunnel                                                 De lange Rame

Zondag, uitslaapdag. We liggen voor precies hetzelfde sluisje als anderhalve week geleden met de Westropa. En dat sluisje begint vandaag pas om 08:30 met schutten. De ochtendwolken verdwijnen en maken in de middag plaats voor zon. Het wordt zomers ‘heet’, als dat nog een paar dagen voorduurt, wordt het zwemmen!

<- Terug naar het overzicht                      -> Week 13

Actueel


Innovaties Duurzame Binnenvaart-regeling opengesteld
Donderdag 6 juni 2019 - Heeft u een goed idee dat kan bijdragen aan de verduurzaming van de binnenvaart? Binnen de subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart stelt het ministerie van Infrastructuur en Milieu geld ter beschikking voor innovatieve en duurzame projecten. In totaal is 1.000.000 euro beschikbaar met een maximumbedrag van 250.000 euro per projectaanvraag.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >