English

Zoeken

Praktijkverhaal van Rens


Week 1

Maandag, de laatste dag van dit schooljaar dat ik naar Rotterdam reis om een schriftelijke toets af te leggen. Koppelen/ontkoppelen en Veiligheid (VCA) staan op het programma. Tijdens het multiplechoice invullen van het VCA-examen bedenk ik me dat ze het toch wel weer héél makkelijk maken voor ‘ons MBO-ers’, des te meer als je het vergelijkt met de Havo, die ik vorig jaar heb afgerond. Dus een uurtje later ga ik vol vertrouwen terug naar het lokaal om te horen wie er in de prijzen valt, en wie niet. Wié niet?! Rens niet! één fout teveel! Oeioei, voortaan zal ik m’n eigenwijze mond maar houden over dat MBO-niveau. Gelukkig is het te herkansen: “maar, áls je voor die herkansing slaagt, krijg je geen VCA-pasje hoor! Mocht je dat wel willen dan moet je het buiten school om halen”, aldus mijn Veiligheid-docent. Aha, zo belangrijk is het dus om het veiligheid-examen (perse vóór aanvang van de matrozenstage) af te leggen

Jawel, die matrozenstage komt steeds dichterbij! Na een lange zoektocht is uiteindelijk de spits ‘Picaro’ bereid gebleken om mij 4,5 maand mee te nemen. Gelukkig, want om mijn stage op een 135-meterschip af te leggen (zoals het overgrote deel van mijn klasgenoten) en in die tijd 10 keer dezelfde route langs Duisburg af te leggen. Dat trekt mij niet zo. Nee, dan veel liever door de ondiepe franse kanaaltjes baggeren en minstens 250 sluisjes passeren op weg naar de Middelandse zee, met een spits!

De week wordt verder gevuld met het lenen van alle seizoenen van DVD-soapserie ‘Westenwind’, voor als er aan boord even geen matrozenkarweitjes  meer zijn. Eind van de week even langs Bureau Voorlichting Binnenvaart voor de laatste besprekingen omtrent de promotie van de kleine binnenvaart. En – niet te vergeten - op de allerlaatste schooldag vier uur aan gemiste schoolzwemlessen inhalen.

<- Terug naar het overzicht                        -> Week 2

Actueel


Innovaties Duurzame Binnenvaart-regeling opengesteld
Donderdag 6 juni 2019 - Heeft u een goed idee dat kan bijdragen aan de verduurzaming van de binnenvaart? Binnen de subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart stelt het ministerie van Infrastructuur en Milieu geld ter beschikking voor innovatieve en duurzame projecten. In totaal is 1.000.000 euro beschikbaar met een maximumbedrag van 250.000 euro per projectaanvraag.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >