English

Zoeken

Praktijkverhalen



Reporter Podcast: Varen voor je leven

Schipper, zelfstandig ondernemer en jong. Wouter Abrahamse (27) van de Challenger en Herman Bruins Slot (30) van de Victus over emissieloos varen, smart shipping en wat te doen met 75 miljoen. Ben je geinteresseerd in dit inkijkje in de praktijk en luister je graag mee naar de verhalen? De nieuwe Reporter podcast is online! Luister via itunes, stitcher of via http://bit.ly/2Dvc484


Weblogs

Het maken van een beroepskeuze is lastig. Je wilt de juiste keuze maken, maar welke is dat? Rens Blessing en Jeffrey Teunissen zijn dit stadium al voorbij en hebben beide een binnenvaartopleiding op het Scheepvaart- en Transportcollege in Rotterdam afgerond. Bedien varen nu zelf. Hun (stage)ervaringen op de binnenvaart hebben ze gedeeld in een wekelijks dagboek. Een leuk inkijkje in de praktijk aan boord, gezien vanuit een leerlingperspectief.

Rens
Tegenwoordig wil bijna elke aankomende matroos of schipper varen op een groot schip. Maar er zijn ook jongeren die op een spits willen varen, het kleinste scheepstype. Rens Blessing is er een. En hij droomt er al sinds zijn kindertijd van. In 2009 mocht hij die droom waar gaan maken tijdens zijn stage aan boord van de spits Picaro.

Rens heeft zijn stage-ervaringen toendertijd beschreven in een weblog. Met zijn vlotte schrijfstijl, uitvoerige beschrijvingen van het leven en werken aan boord van een spits en veel enthousiasme, krijg je een goed beeld van hoe het er aan toe gaat aan boord. Lees hier zijn ervaringen tijdens zijn stage! Klik snel door en lees zijn verhaal!

Rens heeft de opleiding kapitein/manager op het Scheepvaart- en Transportcollege in Rotterdam gevolgd en afgerond. Nadat hij zijn papieren gehaald heeft, heeft hij zijn droom nagejaagd en is nu trotse eigenaar van de spits Veridis Quo.

Jeffrey
Jeffrey Teunissen is opgegroeid in Maasbracht. Zijn ouders zijn allebei schipperskinderen, en opgegroeid met de binnenvaart. Toen hij 6 jaar oud was voer hij voor het eerst mee met een schip. Dat was op de duwboot van zijn opa en oma, die ze nu nog steeds hebben. Toen vond hij het varen nog alleen maar leuk, maar zag het nog niet als zijn droom.

Na vele vakanties en weekendjes meevaren bij zijn opa en oma werd de binnenvaart steeds interessanter en leuker. Hij werd er steeds gekker op, ging steeds vaker kijken langs de haven op de sluis en uiteindelijk wilde hij toch ook echt zelf gaan varen. Na zijn vmbo en een jaar havo is hij naar het Scheepvaart & Transport College gegaan om de opleiding stuurman te schipper te gaan volgen.

Voor zijn stage aan boord van het schip Iris in 2010 heeft hij zijn ervaringen bijgehouden in een weblog. De Iris is een droge lading schip van 105 meter lang en 10.50 meter breed. Het vaargebied is heel gevarieerd, van Nederland tot Oostenrijk, van België tot Duitsland. En de lading die ze vervoeren kan ook variëren van veevoer tot kolen en van rollen staal tot tarwe. Lees hier zijn verslag

Jeffrey heeft inmiddels zijn papieren en vaart nu op autoschip Forenso.

Actueel


Start gemaakt met Strategische Arbeidsmarktagenda voor de binnenvaart
Donderdag 22 februari 2018 - Een toekomstbestendige arbeidsmarkt voor de binnenvaart met voldoende instroom, behoud en doorstroom van personeel in onze sector, nu en in de toekomst. Hoe bereiken we dit? Wie kan wat doen? Waar halen we funding vandaan? Dit en meer kwam aan de orde tijdens de door het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) georganiseerde kick-off ?Naar een strategische arbeidsmarktagenda voor de binnenvaart? gisteren in het Van der Valk Hotel in Nieuwerkerk aan den IJssel.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >