Wie goed om zich heen kijkt in Nederland en de ontwikkelingen volgt, ziet dat duurzaamheid en mobiliteit bepalende onderwerpen zijn. Ze staan hoog op de agenda van ons kabinet, maar houden ook iedereen die iets te vervoeren heeft bezig. Duurzaamheid en mobiliteit dwingen de overheid en bedrijven tot het maken van nieuwe plannen. Daarnaast openen ze wegen voor andere, verantwoorde manieren van transport. Eén daarvan is een vorm van transport die diep geworteld zit in onze Nederlandse cultuur: de binnenvaart. Hét vervoer van de toekomst. Er zijn waterwegen genoeg. En er is capaciteit genoeg.
De Nederlandse Binnenvaart, de
grootste en modernste in heel Europa.
Al sinds mensenheugenis bestaat het
vervoer over water. Simpelweg omdat Europa dooraderd is met de beste vaarwegen.
Maar het is Nederland die deze tak van transport zich helemaal eigen heeft
gemaakt. Al eeuwen. En dat zie je overal in terug. Zoek bijvoorbeeld maar eens
een oude prent waar géén schepen op te vinden zijn. In al die eeuwen heeft de
Nederlandse Binnenvaart zich ontwikkeld tot een moderne, dynamische en goed
georganiseerde bedrijfstak. De grootste en modernste in heel Europa. Onmisbaar
voor de West-Europese import en export. En voor de Nederlandse economie. Zonder
binnenvaart zou Rotterdam simpelweg niet veruit de grootste haven van Europa
kunnen zijn. Nederland heeft bijna 7000 schepen varen, haast het dubbele van
nummer twee Duitsland. De schepen worden steeds moderner, voorzien van de
laatste techniek zoals track & trace, digitale ladingregistratie en
verregaande veiligheidsmaatregelen. Naast de ontwikkeling op het gebied van
techniek heeft de binnenvaart zich ontwikkeld tot een transportvorm die zo’n
beetje elke vorm van lading aan kan. Of het nu droge of natte bulkgoederen
zijn, vervoer van containers of pallets, of dat het om personenvervoer gaat, de
binnenvaart vervoert het.
Efficiënt, verantwoord en
betrouwbaar.
Ondanks dat het vervoer over
water één van de oudste vormen van transport is die we kennen, is de
binnenvaart vervoer dat helemaal van nú is. Waarom? Het antwoord bestaat uit
drie woorden: efficiënt, verantwoord en betrouwbaar. Het zijn deze
eigenschappen waardoor de binnenvaart het logische alternatief is. Zo is de
binnenvaart de meest kostenefficiënte en duurzame manier van transport. Het
houdt ongemerkt veel vervoersbewegingen van het spoor en de weg en vermindert
de CO2-uitstoot. Om een voorbeeld te
geven, een gemiddeld binnenvaartschip heeft plaats voor de lading van 60
vrachtwagens. Het helpt dus de filedruk op onze wegen te verminderen en de
capaciteitsproblemen op het spoor te voorkomen. Zonder dat daar extra
investeringen voor nodig zijn, immers de infrastructuur van waterwegen is vaak al
aanwezig. Daarnaast is betrouwbaarheid ook een belangrijke eigenschap. Zoals
gezegd is Nederland voorzien van talloze waterwegen. Rivieren die heel
Nederland doorkruisen. Zonder barrières. Zonder files.
Capaciteitsproblemen kent de binnenvaart dus niet. Sterker nog, er wordt continu geïnvesteerd in Nederlandse binnenhavens, zoals de onlangs geopende containerterminal in Alphen aan den Rijn. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat de binnenvaart de overheid, gemeentes en bedrijven kan helpen om hun duurzaamheids- en mobiliteitsdoelstellingen te realiseren.
Binnenvaart, voor elk
transport.
Dat je als bedrijf direct aan een
rivier moet zitten om gebruik te kunnen maken van de binnenvaart is een
absolute misvatting. Sterker nog, door intermodaal transport vormt de
binnenvaart, zelfs voor bedrijven die 25 kilometer van bevaarbaar water
gevestigd zijn, de beste logistieke oplossing. Intermodaal transport is
transport dat gebruik maakt van meerdere transportvormen. Dus bijvoorbeeld een
stukje met de vrachtwagen, overladen op een binnenvaartschip, het grootste stuk
over water, en dan in de buurt van de eindbestemming, wanneer nodig, weer een
stukje met de vrachtwagen. Oók intermodaal transport is een duurzame,
kostenefficiënte oplossing voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord
ondernemen belangrijk vinden en op zoek zijn naar mogelijkheden om hun logistieke
processen naadloos af te stemmen op hun wensen. Zo is onlangs ook Heineken met
een groot deel van haar transport overgestapt op de binnenvaartschepen.
Merk waardig
Waarom the Blue Road? Een branche met zoveel
potentie is een merk waardig. Een merk dat past bij de eigenschappen van de
branche; duurzaam en efficiënt. Een nieuw, overkoepelend merk dat de hele
bedrijfstak met elkaar verbindt. Daarom presenteert de
branche daarom: ‘the Blue Road’