English

Zoeken

Externe kosten


Kijkend naar de externe kosten zijn er een aantal factoren die hierin een rol spelen:

  • aanleg en onderhoud van infrastructuur
  • ruimtebeslag
  • ongevallen/veiligheid
  • klimaatemissies (CO2)
  • luchtvervuiling (NOX, fijnstof (PM10) en SO2)    
  • geluidshinder    
  • congestie op de weg

 

In vergelijking tot de andere modaliteiten heeft de binnenvaart lage externe kosten. Vooral op het gebied van CO2-uitstoot, veiligheid en geluidsoverlast scoort de binnenvaart erg  gunstig. Door zwavelarme brandstoffen en investeringen in roetfilters en katalysatoren voor scheepsmotoren is ook een verdere afname van klimaatemissies als NOx, fijstof en SO2 mogelijk.

Bij wegvervoer is het aanleggen en onderhouden van wegen relatief goedkoop, het brengt echter wel hoge maatschappelijke (externe) kosten, zoals geluidsoverlast en uitstoot, met zich mee. Voor spoor is dit precies andersom. Aanleg en onderhoud is relatief duur, de maatschappelijke kosten zijn laag. Op het gebied van aanleg en onderhoud van de infrastructuur scoort de binnenvaart op beide vlakken goed.

Actueel


Innovaties Duurzame Binnenvaart-regeling opengesteld
Donderdag 6 juni 2019 - Heeft u een goed idee dat kan bijdragen aan de verduurzaming van de binnenvaart? Binnen de subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart stelt het ministerie van Infrastructuur en Milieu geld ter beschikking voor innovatieve en duurzame projecten. In totaal is 1.000.000 euro beschikbaar met een maximumbedrag van 250.000 euro per projectaanvraag.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >