The Blue Road duurzaam vervoer over water

Actueel


Uitnodiging voor NOVIMAR-conferentie op 21 november in Brussel
Dinsdag 5 november 2019 - Op 21 november organiseert het NOVIMAR-consortium een interessante middag in Brussel rondom de ontwikkeling van de Vessel Train.
Lees verder >

Kijktip: Denkend aan Holland: BINNENVAART
Maandag 21 oktober 2019 - Vanaf maandag 21 oktober 2019 is de nieuwe serie Denkend aan Holland: BINNENVAART te zien op MAX Vandaag en NPO Start. In de 9-delige online serie vaart Elles de Bruin mee op drie binnenvaartschepen in Nederland, Belgie en Duitsland.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >
English

Zoeken



Feiten mts Vorstenbosch

De Vorstenbosch is het langste en grootste binnenvaarttankschip ter wereld.

Afmeting: 147,5 m x 22,8 m
Diepgang: 5,4 m
Type: Bunkertanker
Laadvermogen: 13.317 ton (= 533 tankwagens)
Vaargebied: zeehavens ARA-gebied

Meer informatie
Vorstenbosch werd gebouwd in 2011. Het is een minerale olietanker die vooral in het ARA-gebied wordt ingezet. Het levert brandstof aan zeeschepen in deze zeehavens. Je noemt dit dan ook wel een bunkertanker.

De Vorstenbosch is uitgerust met een zogenoemd ‘mass flow meter’ systeem van Emerson. Een systeem dat precies meet hoeveel het schip ontvangt en overlaadt op een ander schip. Dit is een nieuw systeem in de tankvaart en VT is de eerste ter wereld die dit toepast op een binnenvaartschip.

De romp bestaat uit een Scheldehuid, een soort veilige kreukelzone ter bescherming bij aanvaringen en waardoor de ladingtanks groter mogen zijn dan bij een standaard tankschip. De Vorstenbosch heeft 20 ladingtanks met ieder een tankinhoud van ca. 760 kuub.

Het laad- en lossysteem is dubbel uitgevoerd waarmee hoog- en laagzwavelige producten volledig gescheiden en tegelijkertijd kunnen worden afgeleverd. Ook is het mogelijk de olie aan boord te blenden. Voor het bunkeren van zeeschepen is het tankschip voorzien van een ca. 35 meter lange bunkergiek. De trap op de giek heeft hydraulische klapbare leuningen, een overstapbordes en hekken voor veiligheid.

Bekijk de animatie over hoe bunkeren in de praktijk werkt: