The Blue Road duurzaam vervoer over water

Actueel


Nieuwe informatiefolder zij-instroom binnenvaart
Dinsdag 18 augustus 2020 - Ik wil werken in de binnenvaart. Waar begin ik? Je kunt op diverse manieren instromen in de binnenvaart. Bekijk de flyer en stippel jouw instroomroute uit!
Lees verder >

Europees geld voor Nederlandse infrastructuur
Donderdag 16 juli 2020 - Nederland sleepte 11,4 miljoen euro subsidie in de wacht om 50 overnachtingsplaatsen voor de binnenvaart aan te leggen.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >
English

Zoeken



Feiten ms Shalimar

Afmeting: 110 m x 11,45 m
Diepgang: 3,42 m
Type: Droge lading schip (Damen River Liner 1145)
Laadvermogen: 3002 ton / 208 teu
Vaargebied: Rotterdam-Delfzijl

Meer informatie

De Shalimar is een droge lading schip. Deze multipurpose schepen zijn geschikt om alle soorten lading in vaste vorm te vervoeren, zowel droge bulk als stukgoed als containers. Voorbeelden van droge bulk zijn graan, ertsen, kolen, veevoeders of in het geval van de Shalimar zout. Droge lading schepen zijn vaak voorzien van "luiken". Hiermee kan het ruim afgesloten worden om zo de lading droog te kunnen houden. Ook hebben veel schepen een in hoogte verstelbare stuurhut om in het geval van containers over de lading heen te kunnen kijken. Kortom, droge lading schepen zijn erg veelzijdig en hebben tal van vervoersmogelijkheden. Ze zijn in de binnenvaartvloot dan ook het meest vertegenwoordigd.  

De Shalimar vaart al 30 jaar voor de NPRC, een coöperatie van Europese particuliere binnenvaartondernemers. De Shalimar is een van de vijf zoutschepen die vast voor de NPRC zout van Delfzijl naar Rotterdam. Jaarlijks worden duizenden tonnen zout over water vervoerd. Met één scheepslading worden 120 vrachtwagens van de weg gehaald.

De schepen in de zoutpendel zijn door Hug Engineering voorzien van een SCR-katalysator en roetfilter en reduceren hiermee de uitstoot van NOx en fijnstof. Bekijk hier een filmpje over hoe die voortstuwing aan boord werkt:

De Shalimar heeft al 30 jaar een betrouwbare partner in de EOC Scheepsverzekeringen die de risico’s afdekt. Bekijk hier meer over de EOC: