The Blue Road duurzaam vervoer over water

Actueel


Bijeenkomsten tijdens Maritime Industry 7 t/m 9 mei 2019
Woensdag 24 april 2019 - Van dinsdag 7 tot en met donderdag 9 mei vindt in de Evenementenhal in Gorinchem de vakbeurs Maritime Industry plaats. Voorafgaand aan en tijdens de beurs kunt u zich bij laten praten op het gebied van diverse actuele onderwerpen.
Lees verder >

Maritime Industry 7 t/m 9 mei 2019
Donderdag 4 april 2019 - Van dinsdag 7 tot en met donderdag 9 mei vindt in de Evenementenhal in Gorinchem de vakbeurs Maritime Industry plaats. Het BVB zal hier weer samen optrekken met de binnenvaartorganisaties Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart, Bureau Telematica Binnenvaart, Binnenvaart Netwerk Diensten en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >
English

Zoeken



Feiten ms Shalimar

Afmeting: 110 m x 11,45 m
Diepgang: 3,42 m
Type: Droge lading schip (Damen River Liner 1145)
Laadvermogen: 3002 ton / 208 teu
Vaargebied: Rotterdam-Delfzijl

Meer informatie

De Shalimar is een droge lading schip. Deze multipurpose schepen zijn geschikt om alle soorten lading in vaste vorm te vervoeren, zowel droge bulk als stukgoed als containers. Voorbeelden van droge bulk zijn graan, ertsen, kolen, veevoeders of in het geval van de Shalimar zout. Droge lading schepen zijn vaak voorzien van "luiken". Hiermee kan het ruim afgesloten worden om zo de lading droog te kunnen houden. Ook hebben veel schepen een in hoogte verstelbare stuurhut om in het geval van containers over de lading heen te kunnen kijken. Kortom, droge lading schepen zijn erg veelzijdig en hebben tal van vervoersmogelijkheden. Ze zijn in de binnenvaartvloot dan ook het meest vertegenwoordigd.  

De Shalimar vaart al 30 jaar voor de NPRC, een coöperatie van Europese particuliere binnenvaartondernemers. De Shalimar is een van de vijf zoutschepen die vast voor de NPRC zout van Delfzijl naar Rotterdam. Jaarlijks worden duizenden tonnen zout over water vervoerd. Met één scheepslading worden 120 vrachtwagens van de weg gehaald.

De schepen in de zoutpendel zijn door Hug Engineering voorzien van een SCR-katalysator en roetfilter en reduceren hiermee de uitstoot van NOx en fijnstof. Bekijk hier een filmpje over hoe die voortstuwing aan boord werkt:

De Shalimar heeft al 30 jaar een betrouwbare partner in de EOC Scheepsverzekeringen die de risico’s afdekt. Bekijk hier meer over de EOC: