The Blue Road duurzaam vervoer over water

Actueel


Dag van de Binnenvaart 16 maart!
Donderdag 14 februari 2019 - Op zaterdag 16 maart vindt voor het eerst de Dag van Binnenvaart plaats. Op diverse locaties in Nederland worden deze dag tussen 10.00 en 15.00 uur leuke en interessante activiteiten georganiseerd op/rondom/met een binnenvaart(schip). Het doel is om een stukje beleving en ervaring mee te geven hoe het is in de binnenvaart.
Lees verder >

Vaardagen aan boord van een binnenvaartschip
Donderdag 17 januari 2019 - Motorboot en Binnenvaartcruises organiseren speciale vaardagen voor pleziervaarders aan boord van binnenvaartschepen. Leren van elkaar en begrip kweken is het doel.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >
English

Zoeken


 

Poedertanker Sardana

Feiten

Lengte: 84,70 meter
Breedte: 10 meter
Diepgang: maximaal 3,20 meter
Laadvermogen: 1.600 ton (= ca. 60 vrachtwagens)
Vaargebied: Nederland, België en Duitsland. Ook andere landen zijn mogelijk: Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland en via Oostenrijk alle Donaulanden

Kenmerken

  • De Sardana vervoert allerlei soorten poederstoffen zoals vliegas, (ongebluste) kalk, cement en krijt. 

  • Jaarlijks wordt er rond de 100.000 ton poederstoffen vervoerd naar zowel nationale als internationale bestemmingen. 

  • De Sardana kan op diverse manieren laden, via een walinstallatie, vrachtauto’s of treinen. Tevens beschikt hij over een eigen losinstallatie. Dit alles maakt hem een efficiënt en multifunctioneel schip. 


Aanvullende informatie

Het motorschip Sardana vervoert op uiterst milieuvriendelijke wijze verschillende soorten poederstoffen, zoals vliegas, (ongebluste) kalk, gemalen hoogovengranulaat, cement en krijt. De lading wordt opgeslagen in de 26 ladingtanks. Dit zijn cilindervormige druktanks die in het ruim van het schip zijn gebouwd. 

Jaarlijks wordt er ca. 100.000 ton poederstoffen vervoerd naar zowel nationale als internationale bestemmingen. De lading varieert in partijgrootte van 300 tot 1.600 ton. 

Het laden en lossen van poederstof gebeurt zonder stofontwikkeling. Een walinstallatie, die op één centraal punt aan dek met slangen wordt aangekoppeld, vult via de leidingsystemen de 26 lading tanks. Er kan, behalve met een walinstallatie, ook worden geladen met vrachtauto’s en treinen. De Sardana beschikt tevens over een eigen losinstallatie, die perst de lading via slangen in de tanks. Bekijk in de app ook de animatie van het laden met vrachtwagens.

De Sardana is een modern computergestuurd schip met een efficiënte inrichting. Op de computer in de stuurhut worden de niveaus in de ladingtanks weergegeven. Ingebouwde sensoren ter hoogte van de ijkmerken registreren het aantal aanwezige tonnen lading en de ligging van het schip. Een speciaal ontworpen programma zorgt met deze gegevens tijdens het laden voor een goede verdeling van de lading.                                                          

De Sardana is voor de voortstuwing uitgerust met twee contra roterende roerpropellers, die gevoed worden door twee elektronische motoren van MTU. Die zorgen ervoor dat zowel het brandstofverbruik en de emissies bijzonder laag zijn en de bedrijfszekerheid hoog.

De bemanning bestaat naast de kapitein uit twee matrozen. Zowel op het voor- als op het achterschip is ruime woonaccommodatie met alle voorzieningen aanwezig.
Mts Sardana is geregistreerd als erkend leerbedrijf en mag leerlingen opleiden voor Matroos binnenvaart en Schipper binnenvaart.

Voor meer informatie:

www.sardana.nl
www.poedertransport.nl