English

Zoeken


Dinsdag 12 januari 2016

 

Bureau Voorlichting Binnenvaart lanceert nieuwe innovatieve interactieve binnenvaartposters

Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) heeft dit weekend een nieuwe serie interactieve binnenvaartposters onthuld. De posters met artist impressions van binnenvaartschepen zullen gebruikt gaan worden om op opvallende wijze de binnenvaart te promoten. Zaterdag 13 februari zijn de eerste drie binnenvaartposters in een nieuwe serie van voorlopig 8 gelanceerd. Op de open dagen voor de binnenvaartopleidingen op het Scheepvaart en Transport College (STC) en het Maritiem College IJmuiden werden de posters onthuld aan jongeren die voor hun beroepskeuze staan. De nieuwe posters van het BVB zijn meer dan alleen een mooie afbeelding op papier en bevatten de innovatieve  ‘augmented reality’ techniek, oftewel een extra toegevoegde virtuele realiteit. Met de speciaal door het BVB ontwikkelde the Blue Road app kunnen de schepen op de poster bijvoorbeeld 3D bekeken worden en komt extra informatie beschikbaar.   

Officieel onthuld
In aanwezigheid van de bezoekers aan de open dagen onthulde op het STC in Rotterdam René Overveld, voorzitter van de Bedrijfstakcommissie, de poster van het kleinste schip de Veridis Quo. Eigenaar Blessing Logistics is met de spits Veridis Quo aangesloten bij de ELV, sponsor van de poster. In IJmuiden tijdens de open dag op het Maritiem College was de eer aan directeur Nelie Groen die de poster van de Nadorias onthulde. Dit containerschip van Sendo Shipping is het eerste schip wat omgebouwd is naar een hybride voortstuwing. Samen met de poster van de Gaasterland, een diepzuigend zandschip, waar de Stichting Beunschepen aan bij heeft gedragen, zijn deze eerste drie posters aan de jongeren op de open dagen uitgedeeld.   

In totaal zal het BVB 8 nieuwe posters lanceren. Deze posters zijn tot stand gekomen met diverse partners uit de sector. Naast het containerschip, het zandschip en de spits, volgen later dit jaar nog een autoschip, een tanker, een zoutschip, poedertanker en duweenheid. Kortom een mooie afspiegeling van de binnenvaartvloot die de diversiteit en mogelijkheden goed laat zien.

Een nieuwe manier van binnenvaart promotie
“De binnenvaart is een moderne vooruitstrevende bedrijfstak. Dat willen we graag laten zien”, aldus Wilco Volker van het BVB. “Daar hoort ook promotie en voorlichting bij die hierop aansluit. Apps zijn niet meer weg te denken tegenwoordig. Iedereen heeft een smartphone en/of tablet en kan hier de meest handige apps downloaden. Het lezen van het laatste nieuws, bankieren, e-mailen of foto’s nemen en bewerken; tegenwoordig zijn al deze opties binnen handbereik op je eigen telefoon. Hoog tijd om hier op in te spelen met de binnenvaart promotie. We kwamen hierbij uit op de augmented reality-techniek om de binnenvaart te promoten. Deze techniek hebben we toegepast met the Blue Road app. Door met de app je smartphone of tablet op de posters te richten kun je (virtueel) aan boord stappen op een binnenvaartschip. We geven een kijkje in de wereld van een binnenvaartondernemer. De gebruiker kan in de app extra informatie krijgen over de binnenvaart, filmpjes en animaties bekijken of een 3D kijkje nemen in de stuurhut.

Het Bureau Voorlichting Binnenvaart zet zich namens de bedrijfstak in om te werken aan een beter imago voor de binnenvaart en genereert daarnaast (meer) bekendheid voor de mogelijkheden en de voordelen die vervoer over water biedt. Dit doet zij bij diverse doelgroepen, zoals verladers, overheden en jongeren, en met verschillende middelen. De posters geven net dat extra inkijkje in de bedrijfstak en laat mensen die nog niet zo veel over de binnenvaart weten nader kennis maken. Het kan jongeren tevens motiveren een binnenvaartopleiding te kiezen door te laten zien wat werken en wonen aan boord inhoudt.

Zelf aan de slag
Weten hoe de augmented reality posters van het BVB werken? De posters zijn op te vragen bij het BVB of te downloaden van de website. The Blue Road app is voor Android-gebruikers nu al te downloaden in de Google Playstore en zeer binnenkort voor Apple-gebruikers ook in de App Store onder de naam ‘the Blue Road’. U heeft een afbeelding nodig om de app te bekijken. Dus of de poster zelf of een afbeelding daarvan.

Bekijk hier de posters op de website

Lancering op het STC

Lancering op het Maritiem College IJmuiden

Richt je telefoon met de app op de poster en ontdek meer over de schepen.

Overig nieuws


Binnenvaart Netwerk Diensten: Vanaf 1 december gratis wifi voor de binnenvaart op 18 locaties
Lees verder >


Vakbeurs Transport & Logistics
Lees verder >


Programma Noord West Connect voor meer lading van de weg naar het water en spoor
Lees verder >


Subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart
Lees verder >


Duurzame schepen aan de Westerkade tijdens Wereldhavendagen
Lees verder >