English

Zoeken


Maandag 18 december 2017


Asfalt als antwoord op files is niet meer van deze tijd.

De economische schade door files voor de logistieke keten is dit jaar weer met 100 miljoen gestegen. En wederom wordt er gepleit voor meer asfalt. Maar asfalt is niet de oplossing voor de alarmerende stijging van de files. Het is tijd om nu echt serieus werk te gaan maken van nieuwe innovatieve vervoersconcepten. De plannen, projecten en concrete oplossingen hiervoor zijn talrijk.  

‘In het goederenvervoer wordt nog steeds eenzijdig gekeken naar het oplossen van knelpunten op de weg’, aldus Mariska van der Starre, programmamanager bij Bureau Voorlichting Binnenvaart. ‘De extra kosten als gevolg van files worden door het bedrijfsleven jaar in, jaar uit blijkbaar voor lief genomen. Ondanks die stijgende kosten blijft het grootste deel van de bedrijven nog steeds massaal kiezen voor vervoer over de weg. Simpelweg omdat ze dit nu eenmaal zo gewend zijn en hun logistieke processen zo zijn ingericht. Dit, terwijl met nieuwe logistieke concepten de vaarwegen aantoonbaar een filevrij alternatief bieden. Als er in de spits 1800 minder voertuigen rijden op de A13/A20 tussen Den Haag en Rotterdam, staan daar geen files meer. En dat zonder veel extra investeringen, immers de infrastructuur van waterwegen, met 150 havens en ruim 30 containerterminals is al aanwezig. Capaciteitsproblemen kent de binnenvaart dus niet. Een win-win situatie voor alle partijen.’

Vrijdag 8 december maakte TNO nieuwe berekeningen bekend waaruit blijkt dat de schade voor de logistieke keten als gevolg van files met 100 miljoen is gestegen ten opzichte van vorig jaar en inmiddels 1,2 miljard euro bedraagt. TLN, de belangenorganisatie voor het wegvervoer, pleit voor meer asfalt op de belangrijkste knelpunten. Koplopers zijn de A4 tussen Burgerveen en het Prins Clausplein (19,3 miljoen euro schade) en de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem (13,2 miljoen euro schade).

Meer asfalt biedt onvoldoende soelaas. De schade door files zal tot 2021 alleen maar toenemen, zo berekent het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Er moet zowel door overheden als in de logistiek veel meer gedacht worden in nieuwe vervoersconcepten, waar vrachtwagens, trein en binnenvaartschepen gezamenlijk op een slimme manier het meest optimale vervoer verzorgen. Van der Starre: ‘De tijd van denken is voorbij. We moeten er met elkaar nu vooral ook werk van gaan maken. Een toenemend aantal bedrijven werkt inmiddels naar volle tevredenheid met dergelijke concepten. Zo zijn Heineken, Maersk, TataSteel en Heinz met een groot deel van hun transport overgestapt op de binnenvaartschepen. Deze bedrijven hebben hun logistiek anders ingericht en aanpassingen gedaan in hun bedrijfsvoering. Van de obstakels die zij overwonnen hebben kunnen we allemaal leren.’

Dat de binnenvaart langzaam en duur is, is al lang achterhaald. De binnenvaart is helemaal van nu: het is duurzaam, efficiënt, verantwoord en betrouwbaar, ook op de korte afstand.

En innovatief als het gaat om nieuwe schone motoren en vernieuwende vervoersconcepten. Daarmee is de binnenvaart een logisch alternatief voor de weg. Een gemiddeld binnenvaartschip staat gelijk aan 60 vrachtwagens over de weg, en zorgt daarmee voor een gemiddelde reductie van CO2-uitstoot van 30%. Daarmee kan de binnenvaart de overheid, gemeentes en bedrijven helpen om hun duurzaamheids- en mobiliteitsdoelstellingen te realiseren.

Van der Starre: ‘Gelukkig krijgen steeds meer overheden oog voor de mogelijkheden van goederenvervoer over water en faciliteren zij bedrijven bij het bundelen van lading. Maar we zijn er nog lang niet. Het ontbreekt nog aan eenduidig beleid waarbij de binnenvaart als een belangrijke pijler binnen slimme intermodale oplossingen wordt gezien. Beleid dat niet alleen gericht is op investeringen in (natte) infrastructuur, maar ook op het stimuleren van het optimale gebruik daarvan.’  

In Nederland verloopt 35% van het al het goederenvervoer (voor het binnenland en voor het buitenland) over water. Containers hebben een steeds groter aandeel in vervoersstromen, inmiddels eveneens zo'n 35% (2,6 miljoen TEU per jaar); het containergoederenvervoer zal in de komende decennia groeien, want steeds meer verladers verkiezen water boven de weg. De capaciteit van de Nederlandse waterwegen biedt nog volop mogelijkheden tot verdere groei, mits blijvend wordt geïnvesteerd in infrastructuur als bruggen en sluizen en waar nodig voorwaardenscheppend beleid wordt ontwikkeld. Vrijwel alle economische regio's in Nederland en Noordwest-Europa zijn via grootscheeps vaarwater ontsloten met een verborgen capaciteit van tenminste 100%. (Bron: Rabobank en Binnenvaartcijfers.nl)

Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft, waar mogelijk in nauwe samenwerking met evofenedex, de afgelopen jaren al heel wat businesscases voor het verladend bedrijfsleven doorgerekend, waarna de binnenvaart is ingezet als beter alternatief dan de weg.

Over BVB
Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) is een stichting zonder winstoogmerk. Met bijdragen uit de sector voorziet de stichting verladers, jongeren en overheden van relevante informatie over de binnenvaart. Waar mogelijk informeert zij beleidsmakers op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau over de mogelijkheden voor het gebruik van binnenvaart. In 2011 lanceerde het BVB het branche brede merk “the Blue Road”. Met een uitgebreide campagne zette het BVB met een herkenbaar beeldmerk met nieuw elan de binnenvaart als duurzame transportmodaliteit op de kaart. The Blue Road staat nu voor een nieuwe manier van ondernemen en wordt door een steeds groter wordende groep organisaties en ondernemers in de binnenvaart als merk uitgedragen.

 

Overig nieuws


Binnenvaartorganisaties gezamenlijk op Maritime Industry 2018
Lees verder >


RiverGuide Binnenvaart
Lees verder >


Career Event tijdens de vakbeurs Maritime Industry in Gorinchem
Lees verder >


Conferentie Ports and the City
Lees verder >


Binnenvaart goed vertegenwoordigd op MOCE
Lees verder >