English

Zoeken

Praktijkverhaal van Rens


Week 8

De pas geverfde buikdenning valt in de smaak, zowel bij de buurman (“Chique!”) als bij de controleur (“Superieur!”) die ‘s maandags het ruim komt inspecteren. Om 9 uur beginnen we met het laden van de zwarte koolzaadjes, twee uur later zijn we vol. De buurman, die achter ons moet laden treft het blijkbaar minder: die wilde graag achter ons aanvaren naar Spyck, en in dat kader het liefst maandagavond laat nog naast ons komen liggen in Pontoise, de plek waar wij die dag naartoe zullen varen. Maar nee, de buurman hebben we de rest van de reis niet meer gezien.

Woensdag is het weer eens mijn beurt om brood te halen, in Pont l’Eveque dit keer. Maar een straf is het totaal niet; de ochtendnevel is zó mooi, dat ik – met hond – nog een pandje extra meefiets! Het Canal du Nord loopt slecht, we hebben een geladen Pousseur (2 gekoppelde spitsen) voor ons, waar we telkens op stuiten wanneer we bij een sluis aankomen. In dit kanaal passen we niet bij elkaar in de sluizen, dus in het lange tunnelpand zet Thijs een inhaalactie in. De Pousseur-buurman denkt er echter niet aan om ons voorbij te laten en blijft volgas naar de volgende sluis varen, zelfs als wij er – ook al bijna volaan draaiend – voorbij proberen te komen. Het gevolg is dat we tegen de buurman aangezogen worden. Met de boegschroef probeert Thijs het schip in bedwang te houden. Dat lukt redelijk, maar er voorbij komen we net niet meer voor de sluis. Buurman zal breed grijnzen, Thijs toch niet zo.

 


De 2e-Canal du Nord-dag, loopt perfect: De Pousseur heeft gisteravond klaarblijkelijk nog het andere lange kanaalpand gedaan, waardoor we hem de rest van de dag niet meer zien. Toch blijft het tobben: gaan we ‘gewoon’ over de Schelde (sneller) terug naar Holland, of over de Sambre (leuker!). Op zondag schutten de sluizen op de Sambre niet, dus willen we de garantie hebben om zondag nog van de Sambre af te komen, dan zouden we vandaag ongeveer voorbij sluis Fresnes moeten komen.. We komen net boven Fresnes, maar na een etentje-op-mijn-kosten in het vooruitzicht, mochten we zondag tóch op de Sambre stranden, is de keuze gemaakt: het wordt de Sambre!

Na de eerste twee Belgische sluizen komt een pand van vier uur. Thijs gaat naambordjes maken, Annemarie het plafond boenen, en ik mag dat pand natuurlijk varen, want ‘ja, jij wilde langs deze route!’

Alle sluizen plus de lift van Strèpy-Thieu staan klaar, dus we vliegen het Canal du Centre over. ’s Avonds liggen we in Marchienne au Pont, en morgen zullen we zeker voorbij Namen komen. Op de Maas wordt zondags wel geschut, dus geen etentje deze keer. Daar verzinnen we nog wel eens een andere gelegenheid voor.

Zaterdag duurt de groene golf voort, tot… Sluis Ampsin. Na negen keer per marifoon de sluis geroepen te hebben, komt er nog steeds geen antwoord. Als we de bocht omkomen zien we de kleine sluis groen staan. “Vreemd, want normaal gesproken schutten we daar nooit door..”, merkt Thijs op. Als we door de verrekijker kijken, zien we dat de deuren van diezelfde sluiskolk nog dicht zijn.. Dan belt Thijs maar met de telefoon naar de sluis, en zowaar wordt er opgenomen: “Excusez, technische storing! We krijgen het groene licht van de kleine sluis helaas niet uit, maar de grote – welke nog altijd op enkel-rood staat ­– wordt voor u gereedgemaakt!” Nouja, weer een (matrozen)leermoment erbij vandaag!

<- Terug naar het overzicht                       -> Week 9

Actueel


Provincie Overijssel stimuleert vervoer over water
Dinsdag 28 oktober - Het BVB en de EVO zijn in opdracht van de provincie Overijssel gestart met een project die modal shift naar het water in gang zet.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >