English

Zoeken

Praktijkverhaal van Rens


Week 21

“Binnenvaart? Ooh leuk joh, lekker de zee op enzo!” Of: “Binnenvaart? Ehm, en dat is?” In het meest positieve geval is het: “Binnenvaart, is dat niet met die zandschepen op het Spaarne?!” Vrijwel altijd krijg ik één van deze reacties als ik Haarlemse leeftijdsgenoten vertel wat ik studeer. Binnenvaart leeft blijkbaar totaal niet onder in ieder geval de Haarlemse jongeren. Terwijl er via Haarlem toch heel wat zand naar de Cruiquis, Hillegom en Katwijk wordt verscheept. Afgelopen week ben ik daarom eens langs het Spaarne gaan wandelen en heb een aantal rasechte Haarlemse jongeren drie vragen over de binnenvaart gesteld.

Waar denk je aan als je ‘zo’n binnenvaartschip’ door het Spaarne ziet varen?
Vrijwel alle ondervraagden (16) kijken op de een of andere manier wel een beetje tegen de langsvarende binnenvaart op, meestal zijn dat beunschepen tussen de 60 en 70 meter. “Het past nét door die bocht daar, dat vind ik knap!”, is een uitgesproken reactie. Onder de plezierbootvarende ondervraagden is van huis uit het gevaar van de relatief grote, zuiging veroorzakende binnenvaartschepen meegegeven. Verder reizen er bij de ondervraagden veel vragen op, zoals: “Waar zijn die sproeiertjes dan voor?” Of nieuwsgierigheid naar de bestemming, lading & ladingcapaciteit. Slechts één van de voorbijgangers ziet zichzelf in de toekomst best op een binnenvaartschip varen.

Waarom leeft de binnenvaart niet onder Haarlemse jongeren?
Een aantal reacties: “Haarlem is geen échte havenstad, je ziet de bedrijvigheid om de binnenvaart heen niet.”, “Je ziet elke dag dezelfde scheepsnamen voorbij komen, die varen dus elke keer hetzelfde stuk, dat lijkt me toch saai!”, “Volgens mij is het een heel gesloten wereldje waar je moeilijk tussenkomt.. Ik denk dat je alleen gaat varen als je familie in de binnenvaart hebt”, “Ik zie die schepen alleen als ik voor een brug aan het wachten ben. Dat maakt de binnenvaart natuurlijk ook niet populair!”, “Die schepen zijn ouderwets, niet van de I-pod categorie, zeg maar”. Deze laatste reactie wordt eigenlijk door alle ondervraagden als belangrijkste reden genoemd. Dat is verklaarbaar: Het zijn grotendeels oudere, blijkbaar ouderwets ogende, beunschepen die het Spaarne bevaren.

Maar wat zou ‘de binnenvaart’ dan moeten doen om jongeren enthousiast te krijgen voor een functie in de binnenvaart?
Dat bleek een moeilijke vraag. In ieder geval moet de binnenvaart af van het ouderwetse imago. Maar hoe? “Laten zien dat een binnenvaartschip méér kan dan alleen vracht van A naar B vervoeren misschien. Bijvoorbeeld door housefeesten in het ruim van schepen geven!”, vindt een van de ondervraagden. “Ja! En dat dan op Youtube of Hyves zetten! Dat zijn toch de kanalen waarmee jongeren het meest bereikt worden, lijkt me”, voegt zijn buurman er gelijk aan toe. “Of binnenvaartmensen zouden door het land moeten reizen en informatie geven over de binnenvaart, zoiets als jij nu doet!”

<- Terug naar het overzicht                     -> Week 22

Actueel


Vacature: BVB zoekt een logisitiek medewerker met commercieel talent
Donderdag 16 november 2017 - Voor het team van Maatwerk Voorlichting Binnenvaart, onderdeel van het BVB, zijn we op zoek naar een enthousiaste, commerci?le logistiek medewerker.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >