English

Zoeken

Praktijkverhaal van Rens


Week 13

Dinsdagmiddag arriveren we in Bonneuil. Het is een behoorlijk grote haven, net boven Parijs. Het rollenbedrijf bevindt zich au fond van de zuidelijke insteekhaven, dus varen we door tot we niet meer kunnen, gooien het schip rond en gaan onder de overkapping liggen. Het bedrijf is omheind door dikke – met prikkeldraad uitgeruste – muren. Dus moeten we een stuk omlopen om onze aankomst te melden. Na van het ene gebouwtje naar het andere gestuurd te zijn, komen we bij een bouwkeet, waar we direct 2 kilo aan stickers in onze handen geduwd krijgen. Waarschijnlijk met de bedoeling dat we ze op de rollen plakken, maar daar doen we niet aan. “Dat is een zaak van het losbedrijf, niet van de schipper” vindt Thijs, dus legt hij het pakketje onderaan de trap in het ruim, zodat de eerste de beste rolbedrijfmedewerker daar morgen mee kan beginnen, voordat ze gaan lossen.. ‘s Avonds gaan we met het nieuwe bijbootje de Marne op. Blijkbaar vaart er boven Bonneuil zelden iets, want de ene walrecreant kijkt nog verbaasder dan de ander..

Nadat de losploeg woensdagochtend – zonder commentaar – alle stickers heeft geplakt, begint het. De rollen worden met een magneet gepakt en weggezet. Best vreemd maar het gaat prima! Direct nadat de laatste houten balken en keggen het ruim verlaten hebben gooien we los, we hebben haast, want: we moeten vrijdag in Joigny (sur Yonne) laden voor Eindhoven. Als het allemaal volgens plan loopt zullen we er vrijdagmiddag nèt zijn, maarja, plannen en varen gaan meestal niet zo geweldig samen… Het begint al met de tweede sluis vandaag, het is een beruchte dus het zat erin. Voordat we eindelijk kunnen invaren hebben we zo’n drie kwartier liggen drijven. Ook bij de daaropvolgende sluis is het raak. Uiteindelijk komen ’s avonds tot sluis Campagne, in theorie zit het er nog in, maar krapjes.

Donderdag zit het gelukkig mee; aan sluis Varennnes kunnen we precies aanhaken bij een schutting van drie andere spitsen, waaronder www.lanauve.nl. Ze moeten ook allemaal naar Joigny, maar hoeven pas na het weekend te laden. Het lukt niet om ze kwijt te varen, daarvoor is de afstand tussen de sluizen te klein, maar ze zetten allemaal een tandje bij waardoor wij niet eindeloos in de sluizen op ze hoeven te wachten. Die sluizen hebben hier overigens schuine muren, dat verhoogt de moeilijkheidsgraad van het vastmaken wel wat. Maar verder is het een prachtig gezicht, vier spitsen in zo’n ‘Yonne-sluis’.. Vinden ook de bewoners van de rondomliggende dorpen: veel publiek op de sluizen!

Pfoej, om 11:00 liggen we de volgende dag voor de silo, om 14:00 gaan ze beginnen, dus we hebben drie uur over.. Niet slecht! Het laden mogen we – zoals gewoonlijk in Frankrijk – zelf doen, door middel van een bedieningskastje waarmee je de laadpijp bestuurd. De gerst is bijzonder licht deze keer, dus er past maar 230 ton in het ruim.. Een tegenvaller. Meevaller is het weer: ’s Avonds - aan de palen van Villevalier - de eerste BBQ van het jaar!

Typisch altijd, het is weekend en het weer slaat totaal om; de hele dag regen.. En daarbij schiet het ook niet op, want ze schutten hier maar tot 18:00. Vlak voor sluis Vinneuf stap ik af om een stukje mee te lopen. 17:55 bij de sluis aangekomen is het een dooie boel, geen sluismeester te bekennen.. Nadat ik uitvoerig het bedieningskastje heb bekeken komt er toch nog een nors kijkende sluiswachter uit zijn (naast de sluis gelegen) huis lopen. Na een gesprek waarvan ikzelf vrij weinig écht begreep wordt duidelijk dat het vandaag pas possible is om vijf minuten voor tijd nog te schutten. “Morgen om 08:00 uur weer!”..  De Picaro is inmiddels richting kant gescharreld, maar dichterbij dan drie meter komt ze niet, daar is het te ondiep voor.. Dus twee touwen naar de kant, en via het bootje van de sluismeester (die daar heel toevallig lag) aan en van boord. Het is ‘vastmaken op z’n Frans’..

<- Terug naar het overzicht                        -> Week 14

Actueel


Vacature: BVB zoekt een logisitiek medewerker met commercieel talent
Donderdag 16 november 2017 - Voor het team van Maatwerk Voorlichting Binnenvaart, onderdeel van het BVB, zijn we op zoek naar een enthousiaste, commerci?le logistiek medewerker.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >