English

Zoeken

Praktijkverhaal van Jeffrey - week 3

De toerist spelen…

Na het weekend in Rotterdam te hebben gelegen in de Botlek haven, zijn we maandagmiddag vertrokken naar de Merwerde haven ook in Rotterdam. We waren aan de reis! Dinsdag hebben we rollen staal geladen voor Mannheim. Dat zijn hele grote platen die zijn opgerold tot een rol. Een gemiddelde rol woog dan ook zo’n 15 ton gemiddeld, het staal word veel  voor de auto-industrie gebruikt. De zeeboot (dit keer een kleinere) waar we opzij moesten laden kwam met zijn lading uit Rusland. En op de foto hiernaast is de lading te zien, die bestond uit 100 rollen staal. Maandagmiddag waren we vol en we zijn die dag nog naar de overnachtings haven in Haaften gevaren.

Dinsdag heb ik de hele dag schoon schip gemaakt, dat houd in het hele schip schoon soppen met een luiwagen en een sopje! We zijn ten anker gegaan in Krefeld. Woensdag heb ik de laatste hand gelegd aan de bulb. Ik moest nog een klein stukje verven en aangezien het die dag mooi weer was, het ik dat mooi afgeverfd. ’s Middags ben ik de binnenkant van de boeiing achterop gaan schuren. De boeiing van een schip staat rondom de roef ( de woning ) en heeft als doel vooral de veiligheid van de bemanning. De boeiing is meestal zo’n 1.20 meter hoog. Gelukkig hoeven we het niet met de hand te schuren, maar hebben er elektrische machines voor. Donderdag ben ik de binnenkant van de boeiing gaan lakken. Ik was een half uur bezig, en jawel regen! Het begon hard te regenen, en dat terwijl de verf nog niet droog was. Ik ben dus maar gestopt met lakken. Ik heb binnen in de machinekamer nog een beetje gerommeld en een stuk gestuurd.

Vrijdag heb ik van de aggregaat voorop  de smeerolie ververst. Bij een schip komt de stroom helaas niet door een kabel via de grond naar het stopcontact. De aggregaat is gewoon een generator die stroom opwekt, en er voor zorgt dat je stroom aanboord hebt. Het was die dag de hele dag slecht weer helaas. Zaterdag hebben we het laatste stuk gevaren van Mainz naar Mannheim, daar lagen we om 15.00 vast in de haven. We zijn niet naar huis gegaan omdat het vanaf Manneim toch al gauw een uurtje of 3 rijden is naar huis. Dat betekende zaterdagmiddag dus lekker de stad in! Ik heb daar nieuwe schoenen gekocht, en zelfs in Mannheim dat niet echt dicht bij de Nederlandse grens ligt word je nog als Nederlander herkent in een winkel! Je hoort opeens achter je in een winkel: ‘Waar heb jij die noodles soep gevonden’. Dan sta je toch erg raar te kijken als ze zeggen dat je er erg Nederlands uitziet. Zondag ben ik met de tram naar het stadje Heidelberg geweest dan aan de Neckar ligt. Ik wou dat graag al een keer bezoeken, want daar ligt een heel mooi oud fort op een berg. Ik ben met een bergtreintje de berg op gebracht, en heb het fort bezocht. Dat was zeker de moeite waard.  Het bergtreintje ging daarna helemaal naar de top van de berg. En het uitzicht van daar boven was echt geweldig.

We hebben ons het weekend aanboord goed vermaakt. Maandag en dinsdag hebben ze de rollen staal in Mannheim uit het schip gehaald. Dinsdag zijn we nog van Mannheim naar Karlsruhe gevaren, want we mochten weer een reisje aluminium voor Rotterdam ophalen. Woensdag zijn ze begonnen in Karlsruhe aan het laden van het aluminium, maar omdat het 8 verschillende partijen waren kregen ze het die dag niet af. Ik heb de rest van de binnenkant van de boeiing gelakt, en ben ’s middags wederom de toerist gaan spelen. Met de tram is het vanaf de haven maar een kwartiertje naar het centrum van Karlsruhe. Wat me daar vooral opviel is dat je vanaf elke zijstraat van de winkelstraat naar het kasteel kon kijken. Je zag steeds de toren ervan. Het varen is een heel zwaar leven met het bezoeken van al die leuke stadjes! Donderdag hebben ze de rest van de partijen geladen en zijn we begonnen met varen naar Rotterdam. We wilden met Pasen graag thuis zijn, en daarom hebben we het schip vrijdagmiddag in de haven van Nuess vast geknoopt. Auto eraf gezet en meteen in de auto gestapt! Heerlijk als je maar een half uurtje hoeft te rijden naar huis vanaf Nuess. Dan gaan we ons nu voorbereiden op het zoeken van al die paaseieren ;-)

Een mooi einde van deze blog, en van de donderdagavond onderweg naar Rotterdam

Actueel

Vacature: BVB zoekt een logisitiek medewerker met commercieel talent
Donderdag 16 november 2017 - Voor het team van Maatwerk Voorlichting Binnenvaart, onderdeel van het BVB, zijn we op zoek naar een enthousiaste, commerci?le logistiek medewerker.