English

Zoeken

Praktijkverhaal van Jeffrey - week 1


Elk nadeel heb z'n voordeel…

Na het hele weekend in Antwerpen leeg te hebben gelegen is het maandagmorgen weer zover. We gaan er weer tegenaan. We hebben een reisje aangenomen en moeten die avond nog laden in Rotterdam voor Essen. De lading die we gaan laden noemen ze Toonaarde ( of te wel aluminiumpoeder ) , dat is een hele fijne witte stof die als toevoeging wordt gebruikt om aluminium van te maken.  Helaas moeten we het ruim een grondige schoonmaakbeurt geven, dat is ook wel hard nodig na een paar reizen kolen en andere zeer donkere vieze ladingen. Samen met de schipper maak ik het ruim schoon. Dat gaat echter niet helemaal soepel omdat het buiten nog steeds vriest. Dat betekende dus dat we heel snel schoon moesten maken en daarna heel snel met de trekker het hele ruim droog moesten trekken.

Toen we in de Botlek haven in Rotterdam waren beland kon het wachten beginnen op een seintje van de zeeboot dat we mochten laden! Als je bij een zeeboot opzij moet laden weet je van te voren al dat je ’s avonds of ’s nachts de klos bent, dus jullie raden het al? Inderdaad we mochten midden in de nacht bij de zeeboot opzij komen om te laden. Na 2,5 uur in de stof te liggen happen waren we om 04.00 uur helemaal geladen. We zijn meteen begonnen met varen, want hoe eerder we in Essen waren, hoe sneller we mochten lossen.  Van Rotterdam naar Essen toe is het ongeveer een uurtje of 18 varen. Dinsdagavond zijn we in Duisburg lekker achter het anker gaan liggen, en hebben woensdagmorgen het laatste stukje naar Essen toe gevaren.  Essen ligt niet aan de rivier de Rijn maar aan het duitse Rhein Herne kanaal ( 2 sluisjes vanaf Duisburg ). Hadden we zo hard gehoopt om eerder te mogen lossen, ging dat hele feest daar aangekomen dus niet door. De zuiger waarmee we moesten lossen had een storing gehad en dus hadden ze een enorme achterstand opgelopen. Na de hele woensdagmiddag gezellig gebuurt te hebben bij de buren, waren we ’s avonds aan de beurt om te lossen. Omdat het duitse Rhein Herne kanaal hele lage bruggen heeft van 4.50m moesten we toen we leeg waren veel water zetten. Dus dan pompen we water in het ruim waardoor het schip dieper in het water zakt. De Iris heeft een kruiphoogte van 5.60m, dus we moesten een heel eind zakken om bij de 4.50 te komen. Na maar liefst 900 ton water te hebben gepompt lukte het precies om alle lage bruggen heel te laten. Het was ondertussen heerlijk kanaal weer geworden, alleen maar regen dus ( op het kanaal vaar je de hele tijd met je hoofd uit het dakluik, vanwege de hoogte van het stuurhuis ).

Omdat er geen werk voor ons was zijn we naar IJzendoorn gevaren, en hebben daar lekker heel het weekend gelegen. Dat betekende dus ook dat we naar huis zijn gegaan! Zo stiekem heeft die crisis toch ook nog voordelen ;-) Elk nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen.

Vol goede moed beginnen we weer aan een nieuwe week, nieuwe ronde nieuwe kansen. Toen we maandagmorgen aan boord wakker werden, en aan de koffie zaten, zagen we achter ons een tanker en een containerschip liggen die samen een aanvaring hadden gehad. We hebben het niet zien gebeuren, maar als we naar de schade kijken was het toch een behoorlijke harde klap.

Dinsdag zijn we naar de haven van Gorinchem gevaren, want in IJzendoorn mag je maar 3x 24 uur liggen. In de haven van Gorinchem lig je echt super, mooie ligplaatsen, lekker dicht bij het centrum. Woensdag zijn we de stad van Gorinchem dan ook maar eens live gaan bewonderen, en het is een enorm leuke en gezellige stad. En toen kwam het verlossende telefoontje van de bevrachter: ‘jullie zijn aan de reis’. Het was een hele verassende reis! Namelijk weer Rotterdam – Essen, dat betekent dus weer lekker stofhappen ( met dezelfde lading toonaarde ). Donderdag hebben we om 10.00 uur bij de zeeboot opzij geladen ( het was dus een keer geen avond of nacht ) en om 16.00 uur voeren we de Botlek weer uit op weg naar Essen toe, waar we zaterdag moesten lossen.  Vrijdag de hele dag regen druppels mogen tellen, en vol verbazing gekeken naar hoe snel het waterpeil van de Rijn stijgt. In 1 dag is het waterpeil van de Rijn in het Ruhrgebied maar liefst 1.40 meter gestegen. We moesten dan ook aardig tegen de stroom in worstelen om in Essen te komen. Ondanks de zware tegenstroom lagen we vrijdagavond om 23.00 uur vast in de haven in Essen. Zaterdagmorgen hebben we niet helemaal kunnen uitslapen, om 06.00 uur hebben we de luiken even open gelegd, en zijn toen weer gauw terug het bedje ingekropen tot 10.00 uur. Toen we ’s middags leeg waren hebben we gauw de auto eraf gezet, en zijn meteen naar huis gegaan. We hebben zaterdag de hele dag kunnen genieten van de zon, zou dan toch eindelijk de lange winter voorbij zijn?  

Actueel


Vacature: BVB zoekt een logisitiek medewerker met commercieel talent
Donderdag 16 november 2017 - Voor het team van Maatwerk Voorlichting Binnenvaart, onderdeel van het BVB, zijn we op zoek naar een enthousiaste, commerci?le logistiek medewerker.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >