English

Zoeken

Externe kosten


Kijkend naar de externe kosten zijn er een aantal factoren die hierin een rol spelen:

  • aanleg en onderhoud van infrastructuur
  • ruimtebeslag
  • ongevallen/veiligheid
  • klimaatemissies (CO2)
  • luchtvervuiling (NOX, fijnstof (PM10) en SO2)    
  • geluidshinder    
  • congestie op de weg

 

In vergelijking tot de andere modaliteiten heeft de binnenvaart lage externe kosten. Vooral op het gebied van CO2-uitstoot, veiligheid en geluidsoverlast scoort de binnenvaart erg  gunstig. Door zwavelarme brandstoffen en investeringen in roetfilters en katalysatoren voor scheepsmotoren is ook een verdere afname van klimaatemissies als NOx, fijstof en SO2 mogelijk.

Bij wegvervoer is het aanleggen en onderhouden van wegen relatief goedkoop, het brengt echter wel hoge maatschappelijke (externe) kosten, zoals geluidsoverlast en uitstoot, met zich mee. Voor spoor is dit precies andersom. Aanleg en onderhoud is relatief duur, de maatschappelijke kosten zijn laag. Op het gebied van aanleg en onderhoud van de infrastructuur scoort de binnenvaart op beide vlakken goed.

Actueel


Nedcargo zet in op semi-autonoom varen binnenvaart
Maandag 20 maart 2017 - Nedcargo heeft in 2016 opdracht gegeven tot bouw van het hypermodern elektrisch containerschip: ?ECS Gouwenaar 2? voor het vervoer van containers van en naar het Alpherium.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >