Verbonden met heel Europa

Bekijk de Blue Road Map

  • Het eerste binnenvaartschip op LNG

    Liquid Natural Gas (LNG)

    • 15% CO2
    • 55% NOx
    • 50% SO2 (zwavel)
    • 55% PM10 (fijnstof )

    • Een rendement van 85% (t.o.v. 45% bij generatoren)
    • Brandstofkosten besparing tussen de 20% en 30%
  • Een van de eerste schepen met nageschakelde technieken

    Roetfilter en katalysator

    • NOx (stikstofoxiden) 90%
    • PM10 (fijnstof) 97%
  • Het eerste dieselelektrisch aangedreven binnenvaartschip

    Dieselelektrisch

    • tot 32 % CO2
    • tot 67% NOx
    • tot 98 % PM10 (fijnstof)
    • 30 tot 40 % brandstofverbruik
  • Verbeterde stroomlijn, hybride voorstuwing, nabehandeling en lichtgewicht casco

    • 83% NOx
    • 99% HC
    • 85% CO
    • 93% PM (fijnstof)
    • 18% brandstofbesparing
  • Het eerste hybride binnenvaartschip

    • 10% CO2
    • 40% PM10 (fijnstof)
    • 70% NOx
  • LNG-elektrisch

    • 80% NOx
    • 100% SO2
    • 25% CO2
    • > 99% PM (fijnstof)
    • 18% brandstofbesparing

Suikerunie

SuikerUnie vervoert gereed product suiker in bulkcontainers over het water van Hoogkerk/Vierverlaten en Eemshaven (opslag) naar de haven van Rotterdam. Van daar wordt de suiker middels shortsea naar de UK vervoerd. Het gaat om een volume van zo’n 30.000 tot 35.000 ton per jaar. Dit zijn zo’n 1000 vrachtwagens minder op de drukke wegen.

Aviko - Diepvriesaardappelen

Aviko vervoert diepgevroren aardappelproducten vanuit het koelhuis in Heerenberg via de containerterminal van Emmerich naar Rotterdam middels reefers. Dit zijn diepvriescontainers die de goederen op de juiste lage temperatuur houden. Met deze overstap naar water wordt er jaarlijks door Aviko zo’n 88.000 tot 100.000 ton aardappelproduct minder via de weg vervoerd.

Mars - snoeprepen

Mars Nederland heeft zich tot doel gesteld hun CO2-uitstoot veroorzaakt door transport jaarlijks met 3% te verlagen om zo in 2040 CO2-neutraal te kunnen opereren. In de binnenvaart ziet Mars een belangrijke kans om dit te bereiken. Jaarlijks zullen er zo’n 2000 reefers (koelcontainers) via the Blue Road worden vervoerd.

Wieland

Expediteur Wieland zet the Blue Road in voor het vervoer van gebruikt textiel. Lege containers worden vanuit Rotterdam naar Wormerveer gebracht. Daar is een inzamelstation van Stichting KICI (Kleding Inzameling Charitatieve Instellingen). De tweedehandskleding wordt in de lege containers geladen en afgeleverd in Amsterdam en van daar worden de containers naar de terminal in Rotterdam gebracht om de goederen te kunnen exporteren.

Bavaria

Bierbrouwer Bavaria slaat handen ineen met snoepfabrikant Mars voor een gebundelde goederenstroom vanuit Inland Terminal Veghel naar de Rotterdamse haven. Tezamen halen ze zo’n 3400 extra containers van de wegen tussen Lieshout en Rotterdam. Beide producenten werken net als Heinz in de zogeheten Fast Moving Consumer Goods (FMCG). Het blijkt dat de binnenvaart ook in deze sector een geschikt vervoermiddel is. Met deze stap zal Bavaria haar CO2-uitstoot met maar liefst 28% terugdringen.

Huntsman - Chemicaliën

Chemiebedrijf Huntsman vervoert zo’n 52.000 ton in tankcontainers per jaar over het water. Daarmee halen ze zo’n 2100 vrachtwagens van de weg. Dit levert tevens een CO2-reductie van meer dan 50% (80.0000 kg CO2).

AkzoNobel - Zout

AkzoNobel vervoert jaarlijks gemiddeld zo’n miljoen ton zout tussen Delfzijl en Rotterdam. De schepen die ingezet worden, zijn allen voorzien van nabehandelingstechnieken. Dankzij deze investering gaat de roetuitstoot met meer dan 97% omlaag. De NOx-uitstoot daalt met zo'n 80%.

Saint- Gobain Gyproc

In 2012 werden de eerste 700 pallets met gipsplaten geladen bij producent Saint-Gobain Gyproc in Kallo (België) en kwamen bij groothandel Van Keulen Hout en Bouwmaterialen in Amsterdam aan om te lossen. Het vervoeren van producten op pallets wordt nog niet vaak per binnenvaartschip gedaan. In Nederland kwam het nooit verder dan een aantal testvaarten. Terwijl het vervoer van de gipsplaten de wegen ontzien van 35 vrachtwagens en de CO2-uitstoot met maar liefst 35% reduceert. Reden genoeg het niet bij een proef te laten. Inmiddels zijn er al drie gipsvaarten uitgevoerd.

Claessen Transport B.V. - Aardappelstoomschillen

Claessen vervoert gestoomde aardappelschillen, een semi-vloeibare veevoeder. Diverse ladingen van verschillende vertrekpunten worden samengevoegd en vervolgens in een schip geladen om naar Nederland te transporteren. Het gaat om 1700 ton per week, dus 137.500 ton per jaar. Dit scheelt zo’n 5500 vrachtwagenbewegingen op de wegen.

Heinz

Heinz heeft een deel van haar transportstromen voor het vervoer van ketchupflessen naar het water verplaatst. Daarmee halen ze 10.000 vrachtwagenbewegingen van de A15. Het gaat om zogeheten continentale containerstromen, oftewel containerstromen die zowel hun herkomst als hun bestemming binnen Europa hebben. Vanwege de korte doorlooptijden werd voorheen niet snel aan de binnenvaart gedacht. Daar komt nu langzaam verandering in.

Klik op de pijl...

Scroll naar beneden

De kortste weg naar duurzaam transport

De binnenvaart in het kort

  • 7000
    Nederlandse schepen
  • 30%
    marktaandeel
    in het totale goederenvervoer
  • ±50
    vrachtwagenladingen per schipladingen

Perfecte infrastructuur

  • 51.700  km Europees vaarwegennet
  • 4.440 km Nederlands vaarwegennet
  • zonder files

Milieuvriendelijk

  • Zuinigste vervoer per ton/km
  • Minder verbruik van fossiele brandstof
  • 3,5 keer minder CO2 uitstoot 

Innovaties

  • Toevoegingen aan de brandstof
  • Hybride aandrijving
  • Aangepaste stroomlijnenplannen
  • Varen op LNG
  • Dieselelektrisch varen
  • Toepassing van katalysatoren en roetfilters

Ervaringen

Klik op de logo's voor meer informatie.

Logistieke ondersteuning

  • ± 80 gespecialiseerde logistiek dienstverleners (bevrachters)
  • ± 10 gespecialiseerde containeroperators
  • Maatwerk voor op/overslag en voor/natransport

Zit u niet aan
het water?

  • Ruim 50 regionale overslagcentrales met mogelijkheid voor tijdelijke opslag
  • 25 containerterminals (>100 in Europa)
  • Van deur tot deur door ruime keuze uit voor- en natransport concepten

Wilt u meer weten? sluit formulier

Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op of bel (010) 412 91 51