The Blue Road duurzaam vervoer over water

Actueel


Vacature: BVB zoekt een logisitiek medewerker met commercieel talent
Donderdag 16 november 2017 - Voor het team van Maatwerk Voorlichting Binnenvaart, onderdeel van het BVB, zijn we op zoek naar een enthousiaste, commerci?le logistiek medewerker.
Lees verder >

Binnenvaart moet toe naar arbeidsmarktagenda
Dinsdag 17 oktober 2017 - Het personeelstekort in de binnenvaart neemt langzaam ernstige vormen aan. Een strategische arbeidsmarktagenda 2017 tot 2030 is volgens het Bureau Voorlichting Binnenvaart nodig om de problemen op de arbeidsmarkt structureel het hoofd te bieden.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >
English

Zoeken



Feiten ms Shalimar

Afmeting: 110 m x 11,45 m
Diepgang: 3,42 m
Type: Droge lading schip (Damen River Liner 1145)
Laadvermogen: 3002 ton / 208 teu
Vaargebied: Rotterdam-Delfzijl

Meer informatie

De Shalimar is een droge lading schip. Deze multipurpose schepen zijn geschikt om alle soorten lading in vaste vorm te vervoeren, zowel droge bulk als stukgoed als containers. Voorbeelden van droge bulk zijn graan, ertsen, kolen, veevoeders of in het geval van de Shalimar zout. Droge lading schepen zijn vaak voorzien van "luiken". Hiermee kan het ruim afgesloten worden om zo de lading droog te kunnen houden. Ook hebben veel schepen een in hoogte verstelbare stuurhut om in het geval van containers over de lading heen te kunnen kijken. Kortom, droge lading schepen zijn erg veelzijdig en hebben tal van vervoersmogelijkheden. Ze zijn in de binnenvaartvloot dan ook het meest vertegenwoordigd.  

De Shalimar vaart al 30 jaar voor de NPRC, een coöperatie van Europese particuliere binnenvaartondernemers. De Shalimar is een van de vijf zoutschepen die vast voor de NPRC zout van Delfzijl naar Rotterdam. Jaarlijks worden duizenden tonnen zout over water vervoerd. Met één scheepslading worden 120 vrachtwagens van de weg gehaald.

De schepen in de zoutpendel zijn door Hug Engineering voorzien van een SCR-katalysator en roetfilter en reduceren hiermee de uitstoot van NOx en fijnstof. Bekijk hier een filmpje over hoe die voortstuwing aan boord werkt:

De Shalimar heeft al 30 jaar een betrouwbare partner in de EOC Scheepsverzekeringen die de risico’s afdekt. Bekijk hier meer over de EOC: