The Blue Road duurzaam vervoer over water

Actueel


Vacature: BVB zoekt een logisitiek medewerker met commercieel talent
Donderdag 16 november 2017 - Voor het team van Maatwerk Voorlichting Binnenvaart, onderdeel van het BVB, zijn we op zoek naar een enthousiaste, commerci?le logistiek medewerker.
Lees verder >

Binnenvaart moet toe naar arbeidsmarktagenda
Dinsdag 17 oktober 2017 - Het personeelstekort in de binnenvaart neemt langzaam ernstige vormen aan. Een strategische arbeidsmarktagenda 2017 tot 2030 is volgens het Bureau Voorlichting Binnenvaart nodig om de problemen op de arbeidsmarkt structureel het hoofd te bieden.
Lees verder >

Alle nieuwsberichten >
English

Zoeken


 

Poedertanker Sardana

Feiten

Lengte: 84,70 meter
Breedte: 10 meter
Diepgang: maximaal 3,20 meter
Laadvermogen: 1.600 ton (= ca. 60 vrachtwagens)
Vaargebied: Nederland, België en Duitsland. Ook andere landen zijn mogelijk: Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland en via Oostenrijk alle Donaulanden

Kenmerken

  • De Sardana vervoert allerlei soorten poederstoffen zoals vliegas, (ongebluste) kalk, cement en krijt. 

  • Jaarlijks wordt er rond de 100.000 ton poederstoffen vervoerd naar zowel nationale als internationale bestemmingen. 

  • De Sardana kan op diverse manieren laden, via een walinstallatie, vrachtauto’s of treinen. Tevens beschikt hij over een eigen losinstallatie. Dit alles maakt hem een efficiënt en multifunctioneel schip. 


Aanvullende informatie

Het motorschip Sardana vervoert op uiterst milieuvriendelijke wijze verschillende soorten poederstoffen, zoals vliegas, (ongebluste) kalk, gemalen hoogovengranulaat, cement en krijt. De lading wordt opgeslagen in de 26 ladingtanks. Dit zijn cilindervormige druktanks die in het ruim van het schip zijn gebouwd. 

Jaarlijks wordt er ca. 100.000 ton poederstoffen vervoerd naar zowel nationale als internationale bestemmingen. De lading varieert in partijgrootte van 300 tot 1.600 ton. 

Het laden en lossen van poederstof gebeurt zonder stofontwikkeling. Een walinstallatie, die op één centraal punt aan dek met slangen wordt aangekoppeld, vult via de leidingsystemen de 26 lading tanks. Er kan, behalve met een walinstallatie, ook worden geladen met vrachtauto’s en treinen. De Sardana beschikt tevens over een eigen losinstallatie, die perst de lading via slangen in de tanks. Bekijk in de app ook de animatie van het laden met vrachtwagens.

De Sardana is een modern computergestuurd schip met een efficiënte inrichting. Op de computer in de stuurhut worden de niveaus in de ladingtanks weergegeven. Ingebouwde sensoren ter hoogte van de ijkmerken registreren het aantal aanwezige tonnen lading en de ligging van het schip. Een speciaal ontworpen programma zorgt met deze gegevens tijdens het laden voor een goede verdeling van de lading.                                                          

De Sardana is voor de voortstuwing uitgerust met twee contra roterende roerpropellers, die gevoed worden door twee elektronische motoren van MTU. Die zorgen ervoor dat zowel het brandstofverbruik en de emissies bijzonder laag zijn en de bedrijfszekerheid hoog.

De bemanning bestaat naast de kapitein uit twee matrozen. Zowel op het voor- als op het achterschip is ruime woonaccommodatie met alle voorzieningen aanwezig.
Mts Sardana is geregistreerd als erkend leerbedrijf en mag leerlingen opleiden voor Matroos binnenvaart en Schipper binnenvaart.

Voor meer informatie:

www.sardana.nl
www.poedertransport.nl