English

Zoeken


Maandag 20 maart 2017


Nedcargo zet in op semi-autonoom varen binnenvaart!

 
Nedcargo heeft in 2016 opdracht gegeven tot bouw van het hypermodern elektrisch containerschip: “ECS Gouwenaar 2’ voor het vervoer van containers van en naar het Alpherium. Het casco wordt op dit moment gebouwd in Servië en zal volgende maand naar Nederland komen om hier afgebouwd te worden bij scheepswerf Concordia in Werkendam.
Bij de afbouw zullen al de eerste installaties ingebouwd worden zodat het schip semi-autonoom zal kunnen varen.
 
Doel is dat het nieuwe schip Gouwenaar 2 jaarlijks tussen Alphen aan den Rijn en Rotterdam 12.500 containers oftewel 600 miljoen flesjes bier vervoert.
 
Niet alleen zuinig en efficiënt, maar ook slim maken van de binnenvaart
Directeur Bert van Grieken van de Multimodal divisie van Nedcargo zegt: "Tot nu toe hebben we vooral gekeken naar het groener, energiebesparend en klimaatneutraal maken van het schip. Samen met kennisinstituut MARIN hebben we het onderwaterschip bijvoorbeeld zo ontworpen dat we met extra containers én lager vermogen kunnen varen. Dat is smart. Maar het kan nog slimmer."
Bert vervolgt: "Langs de weg zien we al veel initiatieven om het verkeer slimmer te maken. Wat zou je op het water kunnen doen? Bijvoorbeeld met besturing op afstand, sensoren die helpen om efficiënter te varen en het delen van gegevens om te zorgen voor een optimale doorstroming. Stel je voor dat je het schip continu op cruise control kunt laten varen. Of dat je de ideale snelheid kunt bepalen, zodat je bij een brug of sluis meteen kunt doorvaren – een “groene golf” voor schepen. En als je semi-autonoom, met minder bemanning kunt varen, kun je de binnenvaart concurrerend houden."
 
Eerste stappen worden in 2017 al gezet
Marnix Vos, Operations Manager bij Nedcargo Multimodal, vult aan: "In dit stadium is het nog mogelijk om aanpassingen te doen aan de installaties van het nieuwe schip, en is het aanbrengen van sensoren, camera’s en systemen voor extra nauwkeurige plaatsbepaling nog relatief goedkoop. Wij willen deze kans dan ook niet laten lopen en werken op dit moment aan een definitief plan. De eerste systemen zullen dan nog voor de zomer ingebouwd worden. Ons doel is om in ieder geval de volgende systemen up en running te hebben in 2017: Bridge collision prevention, Line tracking system, Berthing assistance. Met deze features kunnen we het leven van de schipper een stuk makkelijker maken! En tevens het schip veiliger en efficiënter. In de volgende stap zetten we ook in op betere trip planning, semi-autonoom varen en zelfs het autonoom varen op bepaalde strekken."
 
Op de weg is veel meer innovatie kracht
Directeur eigenaar Diederik Antvelink is al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van het nieuwe container schip en zegt dat het belangrijk is nu al met dit soort zaken bezig te zijn en de eerste stappen te zetten. “De vrachtwagen haalt de binnenvaart snel in. Als wij niet oppassen is de vrachtwagen met platooning en automatisch rijden over een paar jaar goedkoper, schoner en veiliger dan de binnenvaart. Wij gaan ons dit niet laten gebeuren. Wij zullen bewijzen dat de binnenvaart dit ook kan. Doel is om voor dit schip met alle hulpmiddelen een ontheffing te krijgen om  met minder bemanning te mogen varen, zodat we de concurrentiepositie ten opzichte van de vrachtwagen weer versterken! Minder bemanning leidt niet alleen tot besparingen, het is ook een manier om het dreigende tekort aan bemanning tegen te gaan. En door dit soort innovaties maken we de binnenvaart ook weer interessant om in te gaan werken voor de nieuwe generatie."
 
Smart Shipping Challenge kan de aanjager worden van innovatie in de binnenvaart
Bert van Grieken legt uit dat het allemaal in een stroom versnelling is gekomen toen Nedcargo uitgenodigd werd voor de Smart Shipping Challenge (SMASH!) 2017 (smartshippingchallenge.nl) om mee te denken over de toekomst van de binnenvaart in Nederland. “Tegelijkertijd kregen wij te horen dat er eind november 2017 een pilot gestart moet zijn waarin we als Nederland de wereld versteld doen staan. Wij zijn direct met een aantal partijen gaan praten om te kijken of we bestaande technologie die nu al auto’s of grote luxe jachten zit ook te kunnen incorporeren in ons binnenvaartschip Gouwenaar 2. “De benodigde sensortechnologie is er en is ook niet belachelijk duur, maar de software en de back-up systemen, die zijn er nog niet. Die zullen we gezamenlijk met kennis instituten zoals MARIN, TU Delft en Hogeschool Rotterdam moeten gaan ontwikkelen.’
“In 2020 zal de Gouwenaar 2 emissieloos kunnen varen door inzet van batterij en waterstof technologie. Deze versie duiden we aan als de Gouwenaar 2.zero.
Wij willen dat tegen die tijd het schip ook grotendeels autonoom kan varen en afmeren. Het schip zal bemand wordt door een scheepsmanager en een scheeps-assistent die de hele reis plannen, terwijl het ook vanaf de wal bestuurd kan worden. Intern spreken we dan over de versie Gouwenaar 3.zero ‘
 
Binnenvaart concurrerend houden om te overleven
Diederik Antvelink denkt dat het een hele opgave is om dit binnen 4 jaar voor elkaar te krijgen. Maar met de juiste partners zal het zeker lukken.: “Alleen op deze manier kunnen we de binnenvaart concurrerend houden, veiliger maken, slimmer en zuiniger. De technologie die we ontwikkelen houden we niet exclusief voor onszelf. Idee is om een pakket te ontwikkelen dat ook op bestaande schepen geïnstalleerd kan worden. Zodat deze ook veiliger kunnen varen. Het eventueel retrofitten van de besturing kan later. Maar het is altijd verstandig om extra ogen en oren op een schip te hebben en meer informatie over de vaarroute en mede vaarweggebruikers."
 
 

Overig nieuws


Film Passage over spitsenvaart
Lees verder >


MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Holland
Lees verder >


Van weg naar water; Deventrade deed het
Lees verder >


Voorbereidingen Maritime Industry 2017 in volle gang
Lees verder >


Nu live: up-to-date statistieken op Binnenvaartcijfers.nl
Lees verder >