English

Zoeken

HJ Heinz haalt 10.000 ritten van de A15


Maandag 10 december 2012

Op maandag 10 december maakt ketchupproducent Heinz bekend dat zij in 2013 een deel van haar transportstromen naar het water zal verplaatsen. Dit meldt Tom Tillemans, Head of Logistics Network Development bij Heinz, tijdens een werkbezoek aan de binnenvaart met Tweede Kamerlid Dijkstra. In januari 2013 wil Heinz haar eerste containertransport per binnenvaartschip realiseren. Op termijn zou deze stap naar the Blue Road (binnenvaart), jaarlijks 10.000 ritten op de drukke A15 schelen. Heinz is daarmee het eerste bedrijf in een reeks bedrijven die deze week hun plannen rondom het vervoer over water aankondigen.

De containers van Heinz bevatten de ketchup die zij voor de Europese markt produceert en vanuit de productielocatie in Elst richting Rotterdam vervoert. Vanuit Rotterdam gaan de containers met een Short Sea schip naar het land van bestemming. Voorheen ging het vervoer vanuit Elst naar Rotterdam over de drukke A15, maar vanaf januari zullen de containers vanuit de inland terminal in Cuijk over water naar de Maasstad vervoerd worden. Tom Tillemans legt hun keuze voor the Blue Road uit: “Niet alleen omdat de A15 al jaren in de file top 10 staat en er naar verwachting meer congestie komt ten gevolge van Maasvlakte 2, maar ook door het verwachte tekort aan chauffeurs zijn wij gaan kijken naar alternatieven om onze producten naar Rotterdam te vervoeren. De binnenvaart biedt  een goed alternatief.”

Heinz is één van de koplopers die kiest voor het vervoer over water. Opmerkelijk is daarbij dat het gaat om zogeheten continentale containerstromen. Dit zijn de gecontaineriseerde goederenstromen die zowel hun herkomst als hun bestemming binnen Europa hebben liggen. Vanwege de korte doorlooptijden werd de binnenvaart voorheen niet in deze logistieke ketens ingezet. De logistieke koplopers in Nederland willen tezamen onderzoeken of zij meer van deze “lanes” over the Blue Road kunnen ontwikkelen met dagelijkse afvaarten op Rotterdam. Aanstaande donderdag geeft Tom Tillemans van Heinz hierover een presentatie voor collega verladers tijdens het Europese binnenvaart evenement Barge to Business in Ahoy Rotterdam. Een nieuwe markt dus voor de binnenvaart en winst voor de Nederlandse weggebruiker.

Het was om die reden dat het Tweede Kamerlid Dijkstra tijdens het werkbezoek aan de binnenvaart uit handen van Tom Tillemans een ludiek kistje overhandigd kreeg. In het kistje niet de gebruikelijke wijn, maar de producten die voortaan over water vervoerd zullen worden. Waaronder een goede fles Heinz Tomato Ketchup.

Maatwerk Voorlichting Binnenvaart

Heinz is intensief begeleid in de overstap vanuit het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart van het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB). Mede door de bemiddeling van het BVB is Heinz om de tafel gekomen met de juiste partijen om de overstap te maken. Zoals Samskip, die het door-to-door transport voor Heinz uitvoert en de nieuwe opzet voor het multimodale transport met de binnenvaart heeft gecoördineerd. Marco Huisman van het BVB: “Nu is het zaak om naast Heinz ook andere bedrijven in de regio te vinden die op het schip willen stappen. Ondanks dat het jaarlijks gaat om 10.000 ritten is er nog ruimte genoeg op het schip”.

Samenwerking met Lean and Green Barge

Bureau Voorlichting Binnenvaart en Lean and Green Barge bundelen de krachten. Door deze samenwerking ontstaat een koppeling tussen expertise van de binnenvaart en de netwerkgerichte aanpak van Lean and Green. Het doel is door regionale samenwerking containerstromen te bundelen en op concurrerende wijze te vervoeren via de binnenvaart.

Lean and Green Barge wordt mogelijk gemaakt door IDVV (Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen)

Overig nieuws


Nedcargo zet in op semi-autonoom varen binnenvaart
Lees verder >


Film Passage over spitsenvaart
Lees verder >


MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Holland
Lees verder >


Van weg naar water; Deventrade deed het
Lees verder >


Voorbereidingen Maritime Industry 2017 in volle gang
Lees verder >