English

Zoeken

Aviko kiest voor the Blue Road


Woensdag 12 december 2012


Na een succesvolle pilot begin dit jaar heeft de Nederlandse aardappelverwerker Aviko definitief besloten een aantal goederenstromen met diepvriesaardappelen vanuit Steenderen en Zevenaar naar Rotterdam via het water in plaats van over de weg te vervoeren. Daarmee is Aviko de derde onderneming in rij, na Heinz en Bavaria, die deze week bekend maakt dat zij binnenvaart inzetten binnen de logistiek. Door te kiezen voor the Blue Road geeft de nummer vier grootste aardappelverwerker in de wereld op innovatieve wijze invulling aan hun doelstellingen omtrent Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. De drukke snelweg A15 wordt ontlast en daarnaast levert het een CO2-besparing op van maar liefst 38%.

Eerder dit jaar werd gestart met het vervoer van diepvriesaardappelproducten die vanuit de vrieshuizen in Steenderen en Zevenaar via de container terminal in Emmerich per binnenvaart naar Rotterdam werden vervoerd. Toen dit succesvol bleek is ook voor de goederenstroom vanuit Venlo gekozen voor de afvoer over water. Het gaat  om een potentieel van zo’n 3300 reefercontainers die vanuit het Oosten van het land naar Rotterdam afgevoerd worden. Van daar worden deze containers gevuld met aardappelproducten naar bestemmingen over de gehele wereld verstuurd, zoals Zuid-Amerika en Verre Oosten.

Barge to Business
Tijdens het Europese event Barge to Business in Ahoy Rotterdam sprak Frank Scholten, transportmanager van Aviko, over duurzame logistiek en hoe bij hen de binnenvaart hierin een grote rol is gaan spelen. Frank Scholten: “Door de inzet van de binnenvaart kunnen wij onze CO2-uitstoot reduceren met maar liefst 38%. Dat is een substantiële winst.” 

Tot niet zo lang geleden was het ondenkbaar om diepvriesaardappelproducten met een ‘langzame’ modaliteit als de binnenvaart te vervoeren. Maar sinds de komst van de koel-/vriescontainer is het mogelijk vers- en vriesproducten op de benodigde lage temperatuur te houden. Dit opent deuren voor the Blue Road en dat blijkt in het geval van Aviko de juiste weg. 

Frank Scholten: “Uiteraard hebben we de rekensom gemaakt en hebben we alle mogelijkheden van de logistieke processen grondig bekeken en vergeleken. Uiteindelijk blijkt de binnenvaart kosten neutraal, in sommige gevallen zelfs goedkoper, het draagt bij aan een lagere CO2 voetafdruk en doordat we geen last meer van files hebben, winnen we ook op betrouwbaarheid van de geplande laadtijden.”

Frank Scholten van Aviko (links) ontvangt tijdens Barge to Business uit handen van Jean-Eric Paquet (directeur van het directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer van de Europese Commissie) symbolisch een laden/lossen-bord. Rechts Dimitrios Theologitis, afdelingshoofd havens en binnenvaart van de Europese Commissie.


Maatwerk

De overstap op the Blue Road is mede tot stand gekomen begeleiding van de logistiek adviseurs van het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Op verzoek van Aviko bekeken zij de mogelijkheden om de binnenvaart te implementeren binnen de logistiek. Een traject waarin maatwerk oplossingen geboden waren. Marktpartijen die er mede voor gezorgd hebben dat de stap naar het water genomen kon worden, zijn Blue Water Shipping, Kloosterboer en de Rhein Waal Terminal. Deze laatste partij investeerde extra in haar terminal om de speciale reefercontainers te kunnen ontvangen. Door alle partijen in de logistieke keten in deze stap te betrekken ontstond een mooie samenwerking.

Aviko
Aviko is Europa’s grootste verwerker van aardappelen met afzet in meer dan 100 landen. In Europa heeft Aviko een marktaandeel van 22% en  is het de vierde leverancier ter wereld waar het gaat om gekoelde of diepgevroren aardappelproducten. Naast frites heeft Aviko zo’n 150 andere artikelen in haar assortiment.

Samenwerking met Lean and Green Barge
Bureau voorlichting Binnenvaart en Lean and Green Barge bundelen de krachten. Door deze samenwerking ontstaat een koppeling tussen expertise van de binnenvaart en de netwerkgerichte aanpak van Lean and Green. Het doel is door regionale samenwerking container stromen te bundelen en op concurrerende wijze te vervoeren via de binnenvaart.

Lean and Green Barge wordt mogelijk gemaakt door IDVV (Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen)

Overig nieuws


Maritieme Academie Holland praat met leerbedrijven
Lees verder >


Programma the Blue Road Dag 10 mei Maritime Industry
Lees verder >


EICB opent loket voor vragen over NRMM Stage V
Lees verder >


Nedcargo zet in op semi-autonoom varen binnenvaart
Lees verder >


Film Passage over spitsenvaart
Lees verder >